Monday, April 23, 2012

REVIEW ALBUM: Du’a – Sahaja Aku MencintaiMu


DU’A. Pertama kali menonton Videoklipnya di Youtube dengan lagu Sahaja Aku MencintaiMu, hati terus tertarik dengan keupayaan kumpulan ini. Lagu easy listening, menarik dan membuatkan saya ternanti album kumpulan ini. Dua diantara ahli kumpulan ini merupakan anak kepada penasyid Ustaz Amaluddin
Nah, akhirnya album sulung kumpulan ini yang bertajuk Sahaja Aku Menyintai-Mu telah berada di tangan saya. Teruja juga mahu mendengar apa yang terhasil daripada kumpulan ini. Jadi kita go through lagu-lagunya ya.

Track 1-Sahaja Aku MencintaiMu. Lagu ini dijadikan single pertama mereka. Kekuatan lagu ini ialah muzik pop ringan yang diadun dengan perkusi, serta dengan melodi yang kuat melatari liriknya. Featuring Ustaz Amal dalam lagu ini memang mantap dengan alunan zikirnya.

Track 2-Doa Dan Tasbih. Track yang mengandungi untaiann doa dan tasbih. Saya suka mendengar lagu sebegini apatah lagi bila ditambah dengan muzik laid back yang tak terlalu berat beserta akustik gitar. Tenang sahaja mendengarnya. Oh ya, Ustaz Amal juga menyumbangkan suara dalam track ini.

Track 3-Rasul Terakhir. Lagu pop biasa, tetap dengan pop ringan. Cuma susunan harmoni dalam lagu ini tampak lebih padat dan mula menampakan identiti mereka. Saya suka plucking gitar pada outro lagu ini.

Track 4: Cermin Diri. Intronya sahaja sudah kedengaran semacam mahu menguji kekuatan sebenar vokal lagu ini. Ustaz Amal ada mengungkap zikir pada track ini. Kedengar kuat juga lenggok style arab disana-sini sepanjang lagu ini.

Track 5: Tiada Selain Dia. Mak Aihh, fast beat betul lagu ni. Ada feel pop rock yang kuat groovenya. Seolah nak beri tenaga selepas empat lagu yang terdahulu yang laid back. Benar-benar tight dan in your face.

Track 6: Lagu Untuk Ummi. Lagu ini betul-betul menguji kekuatan sebenar vokal mereka, dengan turun naik nada, namun bereka berjaya melakukannya. Susunan harmoni dibelakang juga nampak kemas dan mencantikkan lagi lagu ini.

Bakat baru dalam industri nasyid yang seharusnya diberi perhatian. Dengan lagu-lagu yang bersifat easy listening. Tidak mustahil satu hari nanti mereka bakal menjadi pelabis abang-abang senior mereka. Siapa tahu?

Track 8 dan 9 pula merupakan instrumental bagi lagu Sahaja aku mencintai-Mu dan Lagu untuk Ummi.Mereka seakan bijak meletakkan instrumental lagu favourite mereka kerana dalam diam-diam mendengar lagu ini,bibir turut menyanyi sama..:)

No comments:

Post a Comment